Strzałka

10 maja – 26 maja 2019

Plakat spełnia szczególną rolę w procesie porozumiewania się ludzi. Wyraziście zaznacza swoją obecność w ich życiu codziennym, żywo reaguje na przemiany społeczne, polityczne, kulturowe zachodzące we współczesnym świecie. Trzy jego podstawowe funkcje to: informacja, komentarz, reklama. Po to, by przebić się przez uliczny szum informacyjny projektowany jest z różnych, często nieoczekiwanych elementów i struktur wizualnych. Pojawił się w polskiej sztuce na przełomie XIX i XX wieku.

Plakaty zachęcają do przemyśleń i refleksji, zapraszają do uczestnictwa w przeróżnych wydarzeniach, pomagają w podejmowaniu decyzji. Dzieje plakatu polskiego są interesujące, fascynujące; zwłaszcza plakatu kulturalnego. Zachodni krytycy i historycy sztuki jego okres istnienia i rozwoju od późnych lat 40. do drugiej połowy lat 60. ubiegłego wieku nazwali „polską szkołą plakatu”. Jej fenomen określały dzieła Henryka Tomaszewskiego, Józefa Mroszczaka, Eryka Lipińskiego, Romana Cieślewicza, Wiktora Górki, Jana Lenicy, Jana Młodożeńca, Macieja Urbańca, Franciszka Starowieyskiego, Waldemara Świerzego. Graficy zdobyli międzynarodowe uznanie, światowy rozgłos. Ich plakaty stały się nośnikami istotnych, ważnych treści społecznych, dziejowych, humanitarnych i kulturalnych. Były zróżnicowane stylistycznie. Wyróżniały się dogłębnym myśleniem o ich formie, grą znaków i symboli, ujmującą ekspresją, wieloraką metaforą, lapidarnością, żartem, dowcipem, malarskim gestem, oryginalnymi pomysłami graficznymi, nowatorskim liternictwem. O polskim sposobie wypowiedzi artystycznej mówiono, że to styl „niezależności i bystrości rozumu”. Słynny japoński artysta i krytyk sztuki Yusaku Kameruka twierdził, że ówczesne plakaty polskie „kipiały ludzkością, promieniowały potężną energią, fascynują poetyckim klimatem i nastrojem”. Tak jest i dzisiaj.  

Wystawa „Prowokują wyobraźnię. Polski plakat kulturalny” gromadzi dzieła 44 artystów - działających po 1945 roku - różnych pokoleń, szkół, nurtów i postaw artystycznych. Tworzą panoramę osiągnięć polskiego plakatu minionego półwiecza.

MIROSŁAW ADAMCZYK ▪ JAN JAROMIR ALEKSIUN ▪ JAN BAJTLIK ▪ KRZYSZTOF BIAŁOWICZ ▪ TOMASZ BOGUSŁAWSKI ▪ JAN BOKIEWICZ ▪ MACIEJ BUSZEWICZ
▪ ROMAN CIEŚLEWICZ ▪ JERZY CZERNIAWSKI ▪ JACEK ĆWIKŁA ▪ WIESŁAW GOŁUCH ▪ WIKTOR GÓRKA ▪ MIECZYSŁAW GÓROWSKI ▪ JOANNA GÓRSKA
▪ HUBERT HILSCHER ▪ MARIA IHNATOWICZ ▪ RYSZARD KAJZER ▪ ROMAN KALARUS ▪ ANDRZEJ KLIMOWSKI ▪ DAREK KONDEFER ▪ ANDRZEJ KRAJEWSKI ▪ KONRAD KWAS ▪ JAN LENICA ▪ EDWARD LUTCZYN ▪ GRZEGORZ MARSZAŁEK ▪ JAN MŁODOŻENIEC ▪ PIOTR MŁODOŻENIEC ▪ JÓZEF MROSZCZAK ▪ MARCIN MROSZCZAK ▪ WŁADYSŁAW PLUTA ▪ ŁUKASZ RAYSKI ▪ WIESŁAW ROSOCHA ▪ WIKTOR SADOWSKI ▪ JAN SAWKA ▪ JERZY SKAKUN ▪ EUGENIUSZ SKORWIDER ▪ MAX SKORWIDER ▪ EUGENIUSZ GET STANKIEWICZ ▪ FRANCISZEK STAROWIEYSKI ▪ WIESŁAW STREBEJKO ▪ WALDEMAR ŚWIERZY ▪ HENRYK TOMASZEWSKI ▪ MIECZYSŁAW WASILEWSKI ▪ BRONISŁAW ZELEK

Plakaty ze zbioru Danuty i Jerzego Brukwickich
Kuratorzy wystawy: Jerzy Brukwicki i Jerzy Jabczyński

Pozostałe

Galeria jest instytucją kultury finansowaną przez Urząd Miasta Włocławka

H O N O R U J E M Y
aidia multimedia agencja interaktywna
Galeria Sztuki Współczesnej na facebook
© 2019 Galeria Sztuki Współczesnej

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, informujemy, że nasza strona internetowa używa plików cookie, tzw. ciasteczek. Przeczytaj więcej.