Współczesny polski plakat teatralny
Teatr mój widzę ogromny…
Stanisław Wyspiański
Po spektaklu teatralnym pozostają wspomnienia widzów i jego twórców, recenzje, fotografie, zapisy filmowe, raporty kasowe i … plakaty, które rozklejane w przestrzeni publicznej, umieszczane w gablotach informacyjnych teatrów, na wystawach w muzeach i galeriach, wieszane w mieszkaniach prywatnych i przeróżnych instytucjach od prawie 130 lat zajmująco opowiadają o uroku i mądrości teatru.
Pomimo przeróżnych rodzajów aktualnej, ekspansywnej reklamy nadal wzbudzają uwagę, przyciągają wzrok, potrafią zachęcić przechodniów do zaplanowania wizyty w teatrze, zainteresować kolekcjonerów. Nasza wystawa ukazuje kondycję polskiego plakatu teatralnego pierwszego dwudziestolecia XXI wieku, który udanie nawiązuje do najlepszych tradycji sztuki graficznej, odzwierciedla jego najnowsze przejawy i tendencje, różnorodność stylów. W tym okresie zmarli ostatni twórcy „polskiej szkoły plakatu”, ograniczyło działalność pokolenie artystów debiutujących w latach 70. i 80., pojawiło się wielu młodych grafików, którzy plakatom nadają nową formę, tworzą ich oryginalny i atrakcyjny, niekiedy prowokacyjny, kontrowersyjny wizerunek.
Debiutanci odważnie sięgają po nowatorskie rozwiązania wizualne i reklamowe budzące żywe reakcje przechodniów. Wartościowy, intelektualny plakat znakomicie odzwierciedla upływający czas, obrazuje rytm życia, ludzkie doznania i emocje, komentuje społeczne problemy. Projektujący go artyści posługują się znakiem, symbolem, metaforą, przeobrażeniem, prowokacją; korzystają z tradycyjnych technik plastycznych, fotografii cyfrowej, systemów grafiki komputerowej. Budują swoje plakaty przekształcając obrazy pospolitych, często bezużytecznych przedmiotów w obiekty o nowym przeznaczeniu, występujące w zadziwiających rolach i budzących zaskoczenie i zdumienie oglądających. Tworzą zmuszające do myślenia, zabawne rebusy i zagadki, w które z premedytacją uwikłany został człowiek znajdujący się w różnorodnych sytuacjach, rozpatrujący dylematy nurtujące współczesne społeczności i podejmujący osobliwe decyzje, charakterystyczne dla czasów, w którym przyszło mu żyć i działać. Wystawa „Współczesny polski plakat teatralny” gromadzi 68 plakatów 56 twórców, wśród których są m.in.:
- Mirosław Adamczyk,
- Jan Bajtlik,
- Tomasz Bogusławski,
- Małgorzata Gurowska,
- Joanna Górska,
- Ryszard Kajzer,
- Michał Książek,
- Lech Majewski,
- Grzegorz Marszałek,
- Karolina Michałowska,
- Piotr Młodożeniec,
- Nikodem Pręgowski,
- Łukasz Rayski,
- Kaja Renkas,
- Wiesław Rosocha,
- Wiktor Sadowski,
- Wilhelm Sasnal,
- Jerzy Skakun,
- Eugeniusz Skorwider,
- Max Skorwider,
- Marcin Stajewski,
- Mateusz Stajewski,
- Jacek Staniszewski,
- Nika Tarnowska,
- Mieczysław Wasilewski,
- Leszek Żebrowski
- Dorota Główczyńska
- Dariusz Piotrowski,
- projektujący plakaty dla włocławskiego Teatru Impresaryjnego.
Ich wydawcami były m.in.:
- Teatr Wybrzeże w Gdańsku,
- Teatr Śląski w Katowicach,
- Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy,
- Teatr Powszechny w Radomiu,
- Teatr Współczesny w Szczecinie,
- Baj Pomorski w Toruniu,
- Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu,
- Teatr Kameralny w Bydgoszczy
- Teatr Polski w Bydgoszczy,
- Teatr Nowy w Poznaniu,
- Teatr Polski w Poznaniu,
- Teatr IMKA,
- Teatr Polski,
- Teatr Powszechny,
- Teatr Współczesny w Warszawie
- Teatr Żydowski w Warszawie.
Wystawa jest realizowana we współpracy z Teatrem Impresaryjnym im. Włodzimierza Gniazdowskiego we Włocławku.